طرز فکر در مورد استعداد

طرز فکر در مورد استعداد

مونا شش بلوکی

استعداد چیست؟

استعداد به معنای مسیرهای عصبی از پیش ساخته شده در مغز است.

در واقع استعداد به معنای توانایی انجام کار است. مثلا بعضی از افراد زودتر زبان انگلیسی یا زدن ساز را یاد می گیرند و این به معنای این است که مسیرهای عصبی این موارد از قبل وجود داشته است  و افرادی که این استعداد را ندارند با تمرین درست و بیشتر می توانند پیشی بگیرند، یادم می آید در مدرسه دانش آموزی داشتیم که در ریاضیات نمرات متوسطی می گرفت و رشته ای را انتخاب کرد که ریاضیات کمتری داشته باشد اما تلاش و پشتکاری که برای مطالعه درس هایش داشت مانع افت تحصیلی او در درس ریاضی و دیگر درس هایش نشد چون می دانست برای یادگیری بیشتر وقت بیشتر و تمرین بیشتری باید انجام دهد.

در هر حیطه طرز فکر افراد با هم فرق می کند، ممکن است یک فرد در کسب و کارش طرز فکر رشد داشته باشد و می گوید باید تلاش کرد و به خوبی با چالش ها کنار می آید اما در ارتباط با همسرش طرز فکر ثابت داشته باشد و به جای اینکه روی مهارت های ارتباطی اش وقت بگذارد  باور دارد که ارتباط آنها درست نمی شود و به درد هم نمی خورند، یا حتی در فرزند پروری این مدل فکری را داشته باشد که این بچه از اول سرناسازگاری داشت

مغز ما مثل ماهیچه است با تمرین می تونیم رشدش بدهیم، آیا بدون وزنه زدن ماهیچه ها تغییر می کنند؟ چالش ها هم برای مغز مثل همین وزنه زدن می مانند.

اول باید فکرمان را عوض کنیم یا عمل مان را؟

یک دوچرخه را در تصور کنید. یکی از چرخ های آن عمل و چرخ دیگر فکر است کدام یک از چرخ ها رو به جلو حرکت کند دوچرخه هم رو به جلو می رود؟ پاسخ هر دو چرخ است. چه چرخ عمل چه چرخ فکر  بچرخد دوچرخه حرکت می کند. وقتی به مانعی برمی خوریم اینکه برای انجام آن کار تلاش کنی یا فکر بهتری برای انجام داشته باشی هر دو تو را به سمت جلو حرکت می دهد و این خبر خوبی است.

این ضرب المثل رو شنیدید؟ کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش هم یادش رفت. هدف این ضرب المثل به ظاهر این بوده که ادای کسی را درنیاورید خودتان باشید اما عمیق تر که نگاه کنی نتیجه اش می شود اینکه همان که هستی باش یا همان کار خودت را انجام بده سعی نکن بهتر یا متفاوت تر باشی.

نگاهی به چند ضرب المثل و مدل فکری درون آنها بیندازیم

هر کسی را بهر کاری ساختند

به هر چی دست میزنه طلا میشه

هر چی سنگه ماله پای لنگه

پاتو از گلیمت درازتر نکن

ما رو چه به این حرف ها

کبوتر با کبوتر باز با باز

این ضرب المثل ها روی بودن تمرکز داره نه شدن و تلاش داشتن.

بسیاری از بزرگان تاریخ از نظر معلم ها و کارشناس ها احمق بودند، مثل توماس ادیسون، مایکل جردن، آلبرت اینشتین و … حال شما بگویید چه کسانی را دیده یا شنیده اید که اینگونه بوده اند؟

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است