قانون دو دقیقه ای دروازه ورود به عادت ها جدید

قانون دو دقیقه ای دروازه ورود به عادت ها جدید

مونا شش بلوکی

بعضی اوقات وقتی که می خواهیم کاری را انجام دهیم یا تغییری را ایجاد کنیم آن را به تأخیر انداخته یا سراغ کارهای دیگر می رویم به تعریفی به جای کار اصلی کار جعلی انجام می دهیم، برای ساخت عادت ساده کردن آن مهم است تا باعث دوری و طفره رفتن از آن کار نشود.

آقای جیمز کلییر در کتاب عادت های اتمی از ” قانون دو دقیقه ای ” برای ساده کردن و ساخت عادت جدید می گوید

تکنیک قانون دو دقیقه ای چیست؟

این قانون می گوید: ” وقتی یک عادت جدید را شروع کنید که اجرای آن به کمتر از دو دقیقه زمان نیاز داشته باشد.” به این صورت که عادت ها در مقیاس دو دقیقه ای فشرده شوند و شروع آن یک اقدام ساده باشد، به طور مثال:

عادت ورزش کردن به عادت لباس ورزشی پوشیدن تبدیل شود

عادت نوشتن به عادت یک خط نوشتن تبدیل شود

عادت کتاب خواندن به عادت یک صفحه را بخوان تبدیل شود

در واقع هدف این است که تا جایی که می شود شروع یک عادت را ساده کرد. هر فرد یک اقدام ساده کوچک را می تواند انجام دهد.

چرا قانون دو دقیقه ای؟

قانون دو دقیقه ای یک تکنیک و یک استراتژی قدرتمند است چون وقتی اقدامی که باید انجام دهید را شروع می کنید ادامه دادن آن ساده تر می شود. وقتی می خواهید عادت جدید را بسازید نباید به شما این حس را بدهد که کار سخت و چالشی است هر چند که آگاه هستیم که اقدامات بعدی آن ممکن است چالشی باشد اما شروع را که همان دو دقیقه اول است را ساده کنید.

این دو دقیقه اول مانند دروازه ورود است که شما را وارد مسیر بهره وری می کند.

ساخت عادت رتبه بندی از حالت بسیار سخت تا آسان دارد. فرض کنید هدف گذاشته اید کتاب بنویسید ( هدف خیلی سخت)، نوشتن مقاله ( هدف سخت)، نوشتن حدود 1000 کلمه ( هدف متوسط) ، نوشتن یک پاراگراف ( هدف آسان)، پس شروع به نوشتن یک پاراگراف کنید و این کار ساده ابتدایی را تکرار کنید تا عادت شکل بگیرد و به آن مسلط بشوید، بعد به گام میانی بروید و همین تکنیک را انجام دهید یعنی در هر سطح، تمرکزتان را روی دو دقیقه اول همان سطح از عادت و رفتار خود بگذارید. در واقع این روتین دو دقیقه ای دروازه ورود به روتین بزرگ تر می شود.

قانون دو دقیقه ای چطور عمل می کند؟

با این ترفند انگار مغزتان را گول می زنید. وقتی به شخصی که می خواهید تبدیل شوید تمرکز می کنید کوچکترین اقدامات شما رأی های مثبتی را برای شخصیت جدیدتان صادر می کند. مثلا عادت نوشتن ممکن است خسته کننده باشد اما اگر هر بار شروع به نوشتن کنی و به قانون دو دقیقه انجام دادن کار پایبند باشی ( در صورت احساس فشار و اجبار کار را رها کنید) دفعه بعد هم همین قانون دو دقیقه را انجام دهید و برای بارها و بارها آن را تکرار کنید تا عادت دو دقیقه در شما شکل بگیرد وقتی این اتفاق افتاد و با توجه به اینکه تمرکزتان بر روی شخصیتی است که می خواهد کتاب بنویسد احتمالا به بیشتر از دو دقیقه نوشتن ادامه می دهید زیرا هدف نهایی برای شما اهمیت دارد.

یک شروع دو دقیقه ای و چند کلمه نوشتن بهتر از این است که چیزی ننویسید . همیشه کمتر انجام دادن بهتر از انجام ندادن است. با این تکنیک ابتدا عادت را به وجود می آورید و سپس روی آن به تسلط می رسید.

حالا نوبت شماست که:

در پایان یک عادت جدید را که می خواهید شکل بدهید انتخاب کنید و برای شکل دهی آن از قانون دو دقیقه برای شروع آن کار استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است